Krönika: Ska man skilja på konstnären och dennes arbete

(Tidigare publicerad på Capishe.se inför releasen av "Ender's Game")


Att skilja på en konstnärs arbete och hans privatliv har varit en återkommande fråga under väldigt lång tid. Roman Polanski kanske må vara en fantastisk regissör men han är också en dömd pedofil. Ska man skilja på deras brott och deras arbete? Kan man njuta av ett konstverk även när konstnären är ett en brottsling? Varför jag skriver detta nu är för att inom en snar framtid kommer en film gå upp på bio som kommer dra en otroligt stor publik men vissa personer kanske inte skulle göra det om de visste lite om mannen bakom och jag tycker alla har rätt att veta så man kan välja utifrån sitt eget perspektiv.
          Året är 2013 och det känns som att vi nu skulle ha lärt oss att respektera varandra för oliktänkande, men i vissa länder skjuts man fortfarande för att man har en annan åsikt. Nu kanske det verkar lite ironiskt att jag går ut med detta om att respektera varandras åsikter när jag ganska självklart kommer ta en ställning emot den här mannen och inte har mycket över till respekt för honom. Lev och låt leva säger jag, det gör inte Orson Scott Card. Författaren till ”Ender’s Game”. En man som spenderar massiva summor pengar för att förhindra homosexuella och deras rättigheter som inte borde handla om homosexuella rättigheter, utan mänskliga rättigheter. Problemet är separationen mellan människor och homosexuella, något som aldrig borde funnits och Card hjälper inte saken. När filmen kommer upp på bio så kommer det betyda att Card kommer få in miljoner som kommer gå till att hindra bra människor att leva sina liv som vem som helst. Vi kan inte skilja konstnären från hans arbete om inte han kan det och det kommer han inte kunna göra.
          Jag vill bara väcka en tanke innan ni ser ”Ender’s Game”. Bolagen bakom den har avsagt sig allt som har med Card att göra men denne kommer fortfarande få in en stor andel av profiten från filmen. Till bolagens försvar så visste de inte om Cards hotfulla inställning till homosexuallitet förrän inspelningen var färdig. Men vi har sett större saker se än ett bolag som skulle kunnat avsätta en författare så varför inte denna gången?
         Även om filmens budskap inte har något med homosexuallitet så måste vi fråga oss om vi verkligen vill bidra till att förhindra en grupp människors rättigheter medan vi får två timmars underhållning. Vi kan välja något annat att lägga våra pengar på tills bolagen vågar ta en ställning till Card och hans inställning. Det är inte rätt att hindra Card från att få pengar för sitt arbete, men det är inte heller rätt att folk går på en film och inte vet vart pengarna de betalar går. Man skulle kunna hoppas på att om Card spenderar sin profit mot homosexuella så kanske bolagen kan spendera sin vinst för de homosexuella, för att verkligen stärka deras uttalande om att de inte delar samma åsikter som Card gör.
          Jag säger inte vad ni ska göra men jag tycker ni ska veta vart era pengar går om ni väljer att gå och se höstens stora sci-fi-film vars mörka fläckar inte har nått ut så mycket som man kanske hoppats. Kan eller ska vi skilja på en konstnär och hans arbete när han inte kan göra det? Känner ni till att Victor Salva, regissören till Jeepers Creepers (2001) och dess uppföljare är en registrerad pedofil som fick gå fri efter 14 månader av sitt 3 år långa fängelsestraff. Efter sitt fängelsestraff hjälpte Francis Ford Coppola Salva med pengar. Varför kan man fråga sig.
          Flera stora namn gick ut med sitt stöd för Polanski när han åkte fast. Man ska inte försvara en fantastisk regissör om denne gillar att utnyttja barn sexuellt, det hoppas jag vi alla kan enas om. Vill vi verkligen bidra med pengar och positiv uppmärksamhet till brottslingar som Salva och Polanski eller intoleranta och ignoranta människor som Orson Scott Card? Jag vet att jag inte vill hjälpa dem att bli stora och framgångsrika. I alla fall inte förrän de accepterar människor istället för att trycka ner dem. Till dess tänker jag stå i fronten för kriget emot dem. Jag tänker inte respektera någon som trycker ner någon annan för att de har en annan sexuell läggning än vad de anser vara rätt.
      Jag uppmanar er att läsa på mer om detta då det finns mycket mer om detta än vad jag tar upp här.
Jag vill bara uppmärksamma er.
Tack för er tid.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Review: Revisiting Melancholie der Engel (2017)

Help make True Horror happen!

Recension: Murder-Set-Pieces (2004)